Mondhygiene

shutterstock_329588087Alles valt of staat bij een goede mondhygiëne van de patiënt. Veel tandheelkundige problemen ontstaan door de langdurige aanwezigheid (langer dan 24 uur) van tandplak op en tussen de tanden en kiezen. Onder mondhygiëne verstaan we de dagelijkse verzorging van de mond en het gebit met als doelstelling om deze gezond te houden om zo gaatjes en tandvleesproblemen te voorkomen. Tandartsen en mondhygiënisten adviseren om minimaal 2 keer dag de tanden te poetsen om zo alle tandplak tijdig te verwijderen. Tandplak dat niet wordt verwijderd kan door bepaalde processen hard worden in de mond en verkalken tot tandsteen. In sommige gevallen kunnen de bacteriën in plak ook zorgen voor bot-afbraak. Hierdoor kunnen tanden en kiezen uiteindelijk los komen te staan. Deze ontsteking is vaak chronisch van aard en kan vaak onopgemerkt uitbreiden.

Een slechte mondhygiëne zal ook de levensduur van restauraties, kronen en facings negatief beïnvloeden. Het is daarom van essentieel belang om de mondhygiëne op niveau te krijgen en vervolgens op niveau te houden. De behandeling zal dan ook niet alleen bestaan uit het reinigen van de gebitselementen. Ook zal de nadruk worden gelegd op voorlichting en instructie om zo de huidige mondgezondheid te behouden.

Wij adviseren u om een afspraak bij onze mondhygiënist te maken bij:

• Het verwijderen van tandsteen
  • Pijnlijk en/of geïrriteerd tandvlees
  • Rood en/of gezwollen tandvlees
  • Bloedend tandvlees
  • Tanden/kiezen die spontaan gaan los zitten
  • Een vieze smaak en/of slechte adem